Geschiedenis

Uithof van Abdij Mariënweerd

Al bijna een millennium is deze plek in Nederland een plaats van ontmoeting, van uitrusten en aansterken, van verdertrekken op weg naar de bestemming. Vlak in de buurt van de Schaapshoeve zijn resten gevonden van een herberg, waar veedrijvers ooit onderdak vonden op hun weg naar de veemarkt van Den Bosch.

Als onderdeel van Norbertijnerabdij Mariënweerd (in Beesd) werd de Schaapshoeve al in 1200 in de geschriften vermeld. De Schaapshoeve was een van hun uithoven: een grote kloosterboerderij van waaruit de landerijen die aan Abdij Mariënweerd toebehoorden, werden bewerkt en beheerd.

Nadat de Schaapshoeve uiteindelijk enkele eeuwen in privé-bezit geweest was, kwam in 1992 een nieuwe bewoner die de energie van ontmoeting in ere herstelde: Huisgemeente Het Hoge Steen.
 


Huisgemeente Het Hoge Steen

Huisgemeente Het Hoge Steen is in 1960 opgericht door een aantal enthousiaste mensen met een theologische achtergrond. Zij wilden zich niet vanuit een specifieke religieuze stroming of parochie, maar vanuit hun eigen woon/werk-gemeente inzetten voor ‘religie nieuwe stijl’. Zij wilden de interreligieuze dialoog stimuleren; ‘nieuwe’ spirituele stromingen onderzoeken, hun bevindingen met de medemens te delen. Het doel was en is spirituele groei voor iedereen bereikbaar maken.

Toen de samenstelling van Huisgemeente Het Hoge Steen enkele jaren geleden begon te veranderen, en langzaam maar zeker nieuwe doelstellingen en aandachtspunten duidelijk werden, werd één van twee gebouwen beschikbaar gesteld voor de activiteiten van de Schaapshoeve, plek voor persoonlijke groei en welzijn.
 


De Schaapshoeve

Je zou kunnen stellen dat de Schaapshoeve het stokje overgenomen heeft van Het Hoge Steen. Het stokje dat gaat over ontmoeten, samenbrengen, een plaats voor alles en iedereen, waar iedereen gezien wordt voor wie hij of zij is, waar je kan zijn wie je bent.
 

Het Klaverblad

Het klaverblad, meer specifiek het klavertje vier, is het symbool voor geluk. Geluk is belangrijk en de Schaapshoeve wil uiteraard daarin bijdragen.

Maar dat is niet alleen waarom het klaverblad het symbool is van De Schaapshoeve. Geometrisch bekeken bestaat een klavertje vier uit twee lemniscaten die haaks op elkaar staan.

  • De horizontale lemniscaat staat symbool voor voor het leven op dit aardse vlak. De beweging van geboren worden tot aan het overlijden binnen deze fysieke wereld waarin je al je levenservaringen schept. Een oneindige cyclus van incarnatie en re-incarnatie.
  • De verticale lemniscaat staat symbool voor je spirituele groei op het niveau van de ziel buiten tijd en ruimte. Ook een oneindige cyclus die interacteert met je incarnatie-cyclus.
  • Het steeltje van het klavertje vier maakt via de 'h' van schaapsHoeve een verbinding met de aarde en maakt de optelling van de twee lemniscaten manifest.
     

De Uilskuikens

Een term die nogal eens valt op de Schaapshoeve, is 'de Uilskuikens'. Dat is koosnaam voor de groep waaruit het allereerste begin van de Schaapshoeve ontsproten is: Simon, Mario, Mieke, Jozé, Jack, Hanny en Carin.

Inmiddels zijn Jack Peters en Carin Wennink jullie welbekende gastheer en gastvrouw op de Schaapshoeve.
 


Stiltrum

We noemen de Schaapshoeve ook wel 'stiltrum'; een centrum waar rust in de omgeving maar vooral de stilte in jezelf ruimte schept om inzicht in je zelf te krijgen.

Wij menen en zijn ervan overtuigd dat de activiteiten die we organiseren hierin bijdragen.

We hopen dat op deze oude ontmoetingsplek nog vele -durven we het te zeggen- eeuwen persoonlijke groei en welzijn gevonden mag worden.